Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone

Bezpieczne zakupy on-line – jak uniknąć kradzieży danych i pieniędzy z karty?

Zakupy on-line są coraz popularniejsze. Wpływa na to m.in. ich wygoda, szybkość i dostępność 24 godziny na dobę. Warto jednak mieć świadomość zagrożeń, jakie czyhają na miłośników zakupów internetowych – jest wśród nich przede wszystkim utrata danych lub kradzież pieniędzy z karty płatniczej. Przestrzeganie kilku prostych zasad pozwala minimalizować to ryzyko.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie są zasady bezpiecznych zakupów internetowych,
  • co zrobić, gdy przytrafi się nam kradzież danych z karty płatniczej.

Zakupy on-line nie są już domeną młodych ludzi – coraz chętniej kupują w ten sposób także osoby dorosłe i seniorzy. Mimo wszystkich zalet, jakie mają zakupy on-line, nie można zapominać o pewnych związanych z nimi zagrożeniach. Podczas tradycyjnych zakupów w sklepach i galeriach handlowych może nam się przytrafić zgubienie lub kradzież karty płatniczej. W trakcie dokonywania transakcji on-line zagrożeniem jest przechwycenie danych karty przez oszustów lub kradzież z karty płatniczej. Dlatego warto stosować podstawowe zasady bezpieczeństwa.

Kradzież danych z karty płatniczej? Można tego uniknąć!

Oto garść porad, dzięki którym można zwiększyć bezpieczeństwo zakupów on-line i zmniejszyć ryzyko przykrych niespodzianek.

  • Weryfikacja sprzedawcy

Zakupy on-line warto robić w znanych, rozpoznawalnych sklepach internetowych z ugruntowaną pozycją na rynku. Jeśli trafimy na stronę mniej znanego sprzedawcy, o którym nigdy nie słyszeliśmy, zweryfikujmy go – sprawdźmy, czy sklep udostępnia swój numer NIP i adres, skorzystajmy z ewidencji CEIDG, poszukajmy wizytówki Google’a oraz profili sklepu w mediach społecznościowych. Pomoce mogą okazać się także fora internetowe i opinie klientów.

  • Sprawdzenie strony internetowej

Podczas zakupów on-line warto sprawdzić, czy na pewno jesteśmy na stronie wybranego sklepu. Skontrolujmy prawidłowość znajdującego się w pasku przeglądarki adresu, zwróćmy uwagę, czy logotyp firmy jest poprawny i czy cała strona nie budzi naszych podejrzeń. Przestępcy niekiedy tworzą serwisy łudząco podobne do stron prawdziwych sklepów i w ten sposób wykradają dane klientów.

  • Kontrola metod płatności

Rzetelni, uczciwi sprzedawcy udostępniają zazwyczaj kilka metod płatności – może to być zarówno gotówka przy odbiorze towaru, jak i tradycyjne przelewy online, znane systemy do transakcji internetowych czy płatności BLIK. Jeśli na stronie jest jedna dostępna metoda płatności i to poprzez dziwny, nieznany nam system – zrezygnujmy z zakupu. Zachowajmy również ostrożność, gdy sprzedawca wysyła podejrzane linki, maile albo prosi o sfinalizowanie transakcji na innej, niemonitorowanej stronie.

  • Zakupy tylko na bezpiecznym sprzęcie

Zakupów on-line warto dokonywać tylko na sprawdzonych urządzeniach – należących do nas lub do bliskiej nam osoby. Powinny one być też zabezpieczone programem antywirusowym, hasłem, numerem PIN czy systemem rozpoznawania twarzy. Równie ważna jest bezpieczna, chroniona hasłem sieć internetowa. Lepiej nie robić zakupów za pośrednictwem sieci wi-fi dostępnych w galeriach handlowych i innych publicznych miejscach.

  • Ciche, spokojne miejsce

Unikajmy robienia zakupów on-line w zatłoczonych, głośnych miejscach pełnych ludzi. Lepiej zrobić to w domu lub innym miejscu zapewniającym nam spokój i dyskrecję. Podczas finalizowania transakcji trzeba przecież wpisać dane karty płatniczej albo kod BLIK – w tłumie jest większe ryzyko ich przechwycenia przez oszustów.

Kradzież pieniędzy z karty – co robić?

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności przytrafi się nam fizyczna kradzież karty, jej zgubienie, utrata danych lub kradzież pieniędzy z karty podczas zakupów on-line, trzeba szybko podjąć działania, dzięki którym zminimalizujemy straty. Najważniejsze jest natychmiastowe zastrzeżenie karty płatniczej, tak aby przestępcy nie mogli z niej swobodnie korzystać. Można to zrobić za pomocą całodobowego numeru telefonu +48 828 828 828, pod którym działa uruchomiony przez Związek Banków Polskich system Zastrzegam.pl. System pyta o sprawę, z którą dzwonimy, a następnie przekierowuje bezpośrednio na infolinię wybranego banku, gdzie można zastrzec kartę. Usługa jest bezpłatna, dostępna 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, nawet bez dostępu do internetu.

Kradzież danych z karty płatniczej albo środków z konta bankowego należy też zgłosić na policję. Działania podjęte przez odpowiednie służby mogą doprowadzić do schwytania przestępców i uchronienia innych osób przed podobnymi perypetiami.

🧾 ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Powiązane posty

Dodaj komentarz